Wykorzystywanie gazu w jednostkach diesla okazuje się w Polsce częste przynajmniej od dekady. A jednak wiele osób nieustannie pyta, w jakiej mierze opłacalna mogłaby być w przypadku ich pojazdu instalacja gazowa, oraz u kogo najtaniej ją zamontować.
LPG do diesla – czy to się opłaca?
Wielu polskich kierowców twierdzi, iż zakup samochodu z silnikiem diesla podyktowały im pozytywne opinie przyjaciół, chwalących sobie uzyskane dzięki temu oszczędności. Niestety, wraz ze wzrostem cen ropy, użytkowanie silników wysokoprężnych staje się teraz o wiele mniej opłacalne niż dawniej. Właśnie dlatego posiadacze pojazdów przychylają się do kolejnej kuszącej możliwości, którą jest według nich diesel na gaz.
Czy gaz w ropniaku rzeczywiście jest wyjściem sensownym? Fachowi mechanicy mówią, że w przypadku małych samochodów rodzinnych – absolutnie nie. Używane w nich jednostki czterocylindrowe nie są w stanie właściwie zagospodarować całego spektrum LPG. Przeróbka diesla będzie zatem bezcelowa.
Diesel na gaz spisze się doskonale w autach wyróżniających się dużymi silnikami i znacznym przebiegiem, jak również pokaźnym spalaniem. Nakład finansowy zwraca się niezwykle prędko w przypadku większych odległości i znacznego obciążenia. Nietrudno odgadnąć, że najmocniej usatysfakcjonowani z paliwa gazowego bywają więc posiadacze samochodów ciężarowych oraz pojazdów komunikacji miejskiej.
Diesel z LPG – ile może kosztować?
Przerobienie silnika diesla na instalację gazową nie jest przedsięwzięciem nadmiernie skomplikowanym, ponieważ podejmuje się go wiele profesjonalnych mechaników w całej Polsce. Ciągle okazuje się dość drogie. Ceny zależą od rodzaju konkretnej formy LPG, modelu samochodu i silnika. Montaż LPG do osobówki będzie nas kosztować ok. 5 tys. złotych. Jeśli mowa o ciężarówkach, ceny szybują nierzadko niemal dwukrotnie.